Projektet kan laves tværfagligt
med fysik/kemi. I matematikken med fokus på udregninger og konstruktion, hvor
det i fysikken er teori om varmluft.
Idéen med at lave et sådan projekt som dette i matematik, kan være at
styrke elevernes modelleringskompetence (andre kompetencer kan komme/kommer
også i spil, eks: problemløsningskompetence, ræsonnementskompetence osv.).
Modelleringskompetencen kommer i spil, da man har et omverdensfænomen
(konstruktion af en ballon), hvor man bevæger sig til en matematisk beskrivelse
af omverdensfænomenet (beregninger, skitser, prototype osv.) – Reelt set
bevæger man sig imellem de to verdener før man når det endelige resultat.
Eksempelvis havde vi i vores arbejde lavet flere prototyper af ballonen inden
vi blev færdige. Da vi lavede prototypen første gang, blev vi enige om at lave
et overlap til de enkelte dele, så der var plads til at lime delene sammen. Det
var noget vi ikke tog højde for første gang.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar