torsdag den 12. december 2013

Refleksion over hvordan et sådant forløb ville kunne gennemføres med en skoleklasse

Projektet kan laves tværfagligt med fysik/kemi. I matematikken med fokus på udregninger og konstruktion, hvor det i fysikken er teori om varmluft.  Idéen med at lave et sådan projekt som dette i matematik, kan være at styrke elevernes modelleringskompetence (andre kompetencer kan komme/kommer også i spil, eks: problemløsningskompetence, ræsonnementskompetence osv.). Modelleringskompetencen kommer i spil, da man har et omverdensfænomen (konstruktion af en ballon), hvor man bevæger sig til en matematisk beskrivelse af omverdensfænomenet (beregninger, skitser, prototype osv.) – Reelt set bevæger man sig imellem de to verdener før man når det endelige resultat. Eksempelvis havde vi i vores arbejde lavet flere prototyper af ballonen inden vi blev færdige. Da vi lavede prototypen første gang, blev vi enige om at lave et overlap til de enkelte dele, så der var plads til at lime delene sammen. Det var noget vi ikke tog højde for første gang.

Pointen er ligeledes at vise hvordan matematikken kan bruges til at løse et...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar